Over Omgaan Met Agressie Trainingen gaan verschillende meningen rond. Als een trainer aan het begin van een bijeenkomst vraagt of iemand al eens een agressie training heeft meegemaakt, krijgt hij veel verschillende verhalen te horen. Dat komt doordat (1) agressie een container begrip is, en (2) agressie een breed spectrum heeft. Wij kijken bij de opdrachtgever altijd naar de vaardigheden die binnen de betreffende organisatie van meerwaarde zijn.

Agressie training zorg

In de zorg heb je veel met emoties te maken. Gelukkig zijn hoop, opluchting, blijdschap en geruststelling het meest aan de orde. Want er gaat veel goed in de zorg in Nederland. Het is bijna vanzelfsprekend dat je professioneel geholpen wordt en dat het herstel gegarandeerd is. Misschien is dit de reden waarom patiënten en familieleden zo heftig kunnen reageren op een verrassing of een tegenslag. Lange wachttijden, blijvend letsel, pijn of de dood wordt niemand blij van. Afhankelijk van het temperament van de betrokkenen komt er een reactie. En de één reageert vriendelijker dan de ander op een teleurstelling.  Nu komen we meteen bij het brede spectrum van agressie. Bij emotionele uitingen kun je als zorgverlener met een begripvolle reactie veel bereiken. Maar wanneer iemand gaat dreigen of gewelddadig wordt, dan zijn andere vaardigheden nodig.

Cursus omgaan met agressie

Dus een verzoek om informatie over een Cursus Omgaan Met Agressie lokt altijd tegenvragen op. Wij willen weten welke scenario’s zich binnen jouw organisatie af kunnen spelen. Met andere woorden: Welke vaardigheden willen jullie aanscherpen? Als dat duidelijk is kunnen wij met een voorstel komen.

  • We leggen de nadruk op preventieve (voorkomen) of juist op repressieve (ingrijpen) vaardigheden. Bij een training over onbegrepen gedrag ga je aan de slag met de vraag: Hoe hou je de bewoner laag in de spanning? De focus ligt op preventie en de-escalatie. Bij een agressie cursus over fysieke weerbaarheid trainen we op veiligheid en het beperken van letsel bij alle betrokkenen.
  • Bij preventieve interventies is het van meerwaarde om met een trainingsacteur te werken. Hij of zij ‘slaat aan’ op dingen die negatief of nadelig geïnterpreteerd kunnen worden. Een patiënt of familielid die bezorgd of angstig is, heeft ook last van oordelen of een ongunstig beeld van de situatie. De acteur werkt als een spiegel voor de deelnemer.

Trainingsacteren

Vooraf: “Het is toch niet zoals met een cliënt.” “Ik ben niet zo goed in spelen/acteren.” “In het echt reageer ik heel anders.”

Achteraf: “Jij was net zoals die cliënt.” “Ik had niet door dat we al begonnen waren. Ik zat er vol in.” “Zo, ik zit helemaal te zweten. Wat was jij vervelend zeg.” “Op deze manier vind ik het wel leuk. Beter dan naar saaie verhalen luisteren en stil zitten.”

Het werken met een trainingsacteur is gek. Je moet even over een drempel heen omdat de acteur op commando gedrag neerzet. En dat voelt nep omdat er niet echt iets gebeurd is. Het feit dat deelnemers iets voelen, maakt niet uit welke emotie dat is, betekent dat het spel blijkbaar een reactie oproept. We laten ons dus toch het verhaal in slepen. En dit kan waardevol zijn omdat je met vaardigheden kunt experimenten in deze simulatie. Piloten oefenen tegenwoordig ook in vliegmachines die niet van de grond af komen.

Zomaar uit een dag van een acteur:

“Ik ben niet boos. Ik ben teleurgesteld, in jou.” De trainingsacteur heeft niet over boosheid of woede gesproken. Wel over onvrede, niet gehoord worden en onmacht. De deelnemer heeft een standaardzin gebruikt zoals: “Ik zie dat je boos bent [aanname]. U kunt het beste even op mijn collega wachten [geen keuze]. ” Voor een trainingsacteur is dit scoren voor open doel.

“Doe rustig? Waar heb je het over? Ik ben rustig. Doe zelf rustig.” De trainingsacteur kan niets met jouw opdracht om rustig te doen. Er is te veel stress om hieraan te voldoen. De acteur wil zelf gehoord worden of heeft concrete aanwijzingen nodig. Voorbeeld: ”Loop even mee. Wil je iets drinken? Hiernaast zijn minder mensen. Ik wil van je weten wat er precies gebeurde toen…”

“Dus ik mag niet op de afdeling naar het toilet.” De acteur reageert op een verbod / huisregel. De stress ontstaat door de ogenschijnlijke afwijzing. Kan de deelnemer de opmerking anders formuleren zodat het vriendelijker overkomt? Wat is er wel mogelijk? En wat is daar een voordeel van?

“Wat ga je doen dan?” De acteur heeft een verzoek gehoord en besluit dat verzoek te negeren. Er is een duidelijk consequentie nodig om een heldere grens te ervaren.

Een trainingsacteur kan het gekrenkte ego aan en uit zetten. Daarbij herhaalt een professioneel acteur de passages van het gesprek waar de wrijving ontstond. De deelnemer kan daarop reflecteren en alternatieven verzinnen voor een volgende keer. Meestal biedt de acteur een herkansing om de situatie nogmaals te spelen, met de inzet van de effectieve interventies. Zodat het eindplaatje voor iedereen weer klopt. Dit is ook belangrijk voor de observerende deelnemers.

Onbewust onbekwaam

Je weet niet dat je iets niet kunt. Dit is het startpunt van iedereen, zelfs van de trainer en de acteur. Omgaan met woede is voor veel mensen onbekend terrein, omdat het deels in de taboe sfeer ligt. Veel mensen hebben last van onderdrukte woede en de bijbehorende uitbarstingen. Er kan ook sprake zijn van angst voor de eigen woede. Bij agressie in de zorg hebben we dus te maken met de eigen (onderdrukte) emotie en de uitingen van cliënten, bewoners, patiënten, familieleden en bezoekers.

Onder zorgverleners heerst vaak de overtuiging dat als je maar niet laat zien dat je bang bent, dan ben je professioneel bezig. Dus vooral doorgaan met het onderdrukken van je emoties en uitleggen wat de regels of procedures zijn. Dit gegeven resulteert juist in escalaties.

“Ik weet hier alles van” – Zorgverlener die pittig kan reageren. Of: Zorgverlener die eigen gelijk aantoont.

“Het is lastiger dan ik dacht” – Pittige reactie roept stoer gedrag op. Of: Uitleg wordt niet geaccepteerd.

“Het gaat mij nooit lukken” – De ander escaleert en wordt onredelijk. Het loopt uit de hand.

“Ik begin het te begrijpen” – Overschakeling van win-verlies naar win/win.

“Het is lastig, maar wel te doen” – Vanuit gelijkwaardigheid en helderheid naar oplossingen zoeken.

Agressietraining kosten

De kosten voor een training omgaan met agressie zijn afhankelijk van de volgende factoren:

  • Tijdsduur van de training
  • Bezetting tijdens de training (wel of geen trainingsacteur)
  • Groepsgrootte
  • Het aantal trainingen binnen de organisatie

Een informatieve workshop over agressie voor 10 deelnemers begint bij: € 1290,00. Een meerdaagse training inclusief een trainingsacteur gaat richting € 5000,00.

Natuurlijk zijn de agressietraining kosten belangrijk, om te kijken of een traject binnen de begroting valt. Zelden is het duidelijk wat je als resultaat van de investering verwacht. Daarom is het handig om vooraf over borging na te denken: Hoe hou je het onderwerp warm? Want het is niet redelijk om van deelnemers te verwachten dat ze na een training de vaardigheden vlekkeloos toepassen. Net als bij het halen van je rijbewijs leer je het meeste in de praktijk. Voor omgaan met emotioneel of agressief gedrag heb je vaardigheden, èn reflectiemomenten, plus verbeterpunten nodig. Dit bereik je meestal door met een interne coach te werken.

ZelfSterk trainingen & workshops voor de zorg

Navigeer snel naar de trainingen die wij kunnen aanbieden. De workshop over lastig gedrag en de training agressie in de zorg zijn ook via Zoom te volgen.

Gerelateerde trainingen & workshops

ZelfSterk.nl - training agressie bij niet aangeboren hersenletsel

TRAINING AGRESSIE BIJ NAH

Meer over deze training →

ZelfSterk.nl - Workshop omgaan met lastig gedrag in de zorg

WORKSHOP LASTIG GEDRAG

Meer over deze workshop →

ZelfSterk.nl - training omgaan met agressie in de zorg

TRAINING AGRESSIE IN DE ZORG

Meer over deze training →

ZelfSterk.nl - workshop Fysieke weerbaarheid / Zelfverdediging

WORKSHOP ZELFVERDEDIGING

Meer over deze workshop→

© 2021 ZelfSterk | KVK 61551155

ZelfSterk.nl logo-footer