Onlangs kregen wij het verzoek van een zorgverlener om ergens haar verhaal te delen over intimidatie in de zorg. Het ging hierbij om aanhoudend grensoverschrijdend gedrag; pesten, bekritiseren, beledigen, kleineren en vernederen. Helaas hield de manager de cliënt de hand boven het hoofd met het verzoek om rekening te houden met de toestand van de…

Bij aanspreken op gedrag komt meer kijken dan je zou denken. Als je tegen iemand zegt dat hij of zij normaal moet doen, dan kun je verrassende reacties krijgen. Hetzelfde geldt bij het gebruik van begrippen zoals respect, eigenlijk, rustig doen en agressief. Het zijn woorden die heel duidelijk lijken, maar toch verschillende waarden vertegenwoordigen….

Bij een gedragscode zorg gaat het toch wel over open deuren. Het opstellen van gedragsregels komt betuttelend of rigide over. Toch is het goed om gezamenlijk afspraken te maken voor de duidelijkheid; afbakenen wat wel en wat niet gewenst is. Meer zwart en wit en minder van het grijze gebied. Lees verder als je bezig…

Geweldloos communiceren Rosenberg: “Alles wat wij mensen doen, staat in dienst van onze behoeften. Wanneer dit concept wordt toegepast op het beeld dat wij van anderen hebben, zullen we zien dat we geen echte vijanden hebben. Hetgeen anderen doen, is het beste mogelijke alternatief om hun behoeften te vervullen.”  Geweldloze communicatie cursus Geweldloos communiceren helpt…

Ongewenste intimiteiten in de zorg is het onderwerp wat in elke training een rol speelt. Een ongemakkelijk en bijna ongrijpbaar thema, omdat het verstrikt kan zitten in de relatie tussen zorgvrager en zorgverlener. Om ongewenste intimiteiten in de zorg te verduidelijken: dubbelzinnige opmerkingen, te persoonlijke appjes of ‘toevallige aanrakingen’ van borsten of billen. 1 op…

In maart 2020 werden alle fysieke bijeenkomsten geannuleerd toen Nederland de eerste lockdown inging. Meteen zochten alle trainers naar online mogelijkheden om toch de klanten van dienst te kunnen zijn. Bij ZelfSterk Training trokken we al snel de conclusie dat we op korte termijn geen transfer van fysiek naar online vaardigheden trainen zouden kunnen maken….

Je bent op zoek naar interventies om de sfeer in een groep te verbeteren. Je verwacht daarmee blijvende resultaten te bereiken. Hoe realistisch is dat? De groepsdynamiek bij een groep zorgvragers is een voortdurend proces. Net als dat een goed huwelijk constant je aandacht vergt. Je kunt niet blijven teren op die bos bloemen van…

Regelmatig krijgen wij vragen over het opzetten van een bedrijfsopvang team zorg. Daarnaast is er behoefte aan de herinrichting van de bedrijfsopvang of collegiale opvang of de ontwikkeling van een collegiaal opvang team. Na enig doorvragen komt de aap aan de mouw; wat is de slimste manier om met een BOT-team te starten? Deze vraag…

Over Omgaan Met Agressie Trainingen gaan verschillende meningen rond. Als een trainer aan het begin van een bijeenkomst vraagt of iemand al eens een agressie training heeft meegemaakt, krijgt hij veel verschillende verhalen te horen. Dat komt doordat (1) agressie een container begrip is, en (2) agressie een breed spectrum heeft. Wij kijken bij de…

Als zorgmedewerker zorg je voor anderen, dat is je werk. Maar zorg je ook voor jezelf? De werkdruk in de zorg is hoog en er wordt er veel van jou en je team gevraagd. Zeker in een crisissituatie is er sprake van angst en overbelasting en weinig tijd voor reflectie en evaluatie. Presteren onder druk…

We zien veel nieuwe ontwikkelingen in de zorg. Eén daarvan is de cultuuromslag naar meer persoonsgerichte zorg. Veel zorgorganisaties zetten hier al op in en nu is de cliëntgerichte aanpak voor mensen een verstandelijke beperking en mensen met een psychogeriatrische aandoening per 1 januari 2020 verankerd en gewaarborgd in een nieuwe wet, de Wet zorg…

Als je zelf een klinische les wil geven, hoe ga je dan te werk? In het begin kan het best spannend zijn om voor een groep te staan, zeker als dit je directe collega’s zijn. Goed voorbereid zijn helpt. Daarom vertellen we je hier hoe je een klinische les geeft. We hebben ook een voorbeeld…

Page 1 of 41 2 3 4

© 2022 ZelfSterk | KVK 61551155

ZelfSterk.nl logo-footer