Als je zelf een klinische les wil geven, hoe ga je dan te werk? In het begin kan het best spannend zijn om voor een groep te staan, zeker als dit je directe collega’s zijn. Goed voorbereid zijn helpt. Daarom vertellen we je hier hoe je een klinische les geeft. We hebben ook een voorbeeld…

De Roos van Leary is gebaseerd op de aanname dat gedrag gedrag oproept, actie en reactie. En dat de reactie in veel gevallen te voorspellen is. De Roos van Leary theorie kan ingezet worden als hulpmiddel om (reacties op) gedrag te begrijpen en te beïnvloeden. Ook in de zorg kun je de Roos van Leary goed…

Wat is grensoverschrijdend gedrag? Vaak wordt er gelijk gedacht aan seksueel grensoverschrijdend gedrag, zoals ongewenste aanrakingen, schunnige opmerkingen of zelfs aanranding. Er zijn echter ook veel andere vormen van ongewenst gedrag in de zorg die als grensoverschrijdend worden ervaren, denk aan bedreiging, het onthouden van zorg, schenden van privacy, schreeuwen of vernedering. Alle medewerkers in…

Werk je in de zorg voor mensen met dementie, niet aangeboren hersenletsel (NAH), een verstandelijke handicap of psychiatrische problemen? Zit je met je handen in het haar omdat je een situatie niet begrijpt? Wellicht heb je een gewetensconflict met de huidige benaderingswijze omdat de cliënt duidelijk frustratie laat zien. Tegenwoordig spreken we steeds vaker over…

Als je een mbo-opleiding in de zorg hebt gevolgd en dus stage hebt gelopen herken je het misschien wel, de manier waarop collega’s maar ook patiënten omgaan met mbo-stagiaires. Je volgt je opleiding omdat je graag met mensen wil werken en het hen zo gemakkelijk mogelijk wil maken. Echter, je merkt dat je soms wordt…

Ben je verzorgende of verpleegkundige in de zorg en heb je te maken met bewoners, bezoekers of collega’s die je niet voor vol aanzien? Dan is de kans groot dat je niet het maximale plezier en het optimale effect uit je werk haalt. Alle zorgprofessionals krijgen te maken met machtspelletjes. Of het nou een bewoner…

Agressie in de zorg krijgt steeds meer aandacht. Weet jij hoeveel incidenten er plaatsvinden binnen jouw organisatie? En hoeveel daarvan gemeld worden? De kans is groot dat alleen de ingrijpende incidenten worden gemeld. Om je veiligheidsbeleid te kunnen verbeteren heb je juist een compleet overzicht nodig van grote én kleine incidenten. Alleen als álle incidenten…

Heb je weleens te maken met emoties, klachten of bezwaren? En lijkt het dan alsof de klager niet kan ophouden en maar door blijft gaan? Een van de meest voorkomende vormen van agressie in de zorg is frustratie agressie. Wat is frustratie agressie en hoe voorkom je escalatie en zorg je voor meer veiligheid op…

In een professionele omgeving wil je een geloofwaardig rolmodel zijn. Mooie woorden over normen en waarden zijn niet genoeg. Medewerkers dragen de missie en de visie van de organisatie uit. De tweede stap naar een veiliger werkplek is het voorbeeldgedrag (in woord en daad) van de professionals. Bemoedigende woorden In de zorg is het handig om…

Mensen kunnen allergisch reageren op termen als rechten en plichten, huisregels en afspraken. Tip: spreek over wederzijdse verwachtingen in plaats van huisregels. Het opstellen van wederzijdse verwachtingen is de eerste stap naar een veilige werkplek. De tweede stap omschrijf ik in de volgende blog: bemoedigende woorden. Ik heb recht op… In elke organisatie spelen rechten…

Het zorgbedrijf van de toekomst is een platte organisatiestructuur waarin verspillingen geminimaliseerd zijn door goed naar de klant te luisteren. Overbodige handelingen komen niet meer voor. Je kunt hierbij denken aan lijstjes, rapportages, fouten, (be)handelingen zonder waarde, transport, bederf e.d. Om hier te komen heb je medewerkers met intrinsieke motivatie nodig, die over de juiste…

Er zijn weinig mensen die het echt durven: je grens aangeven wanneer het genoeg is. De meest primaire manier van voor jezelf opkomen is boosheid. “Nu is het … genoeg. Ik pik het niet langer. Oprotten!” Deze emotie is universeel voor mens en dier. De één laat zijn tanden zien en de ander schreeuwt het…

Page 1 of 31 2 3

© 2019 ZelfSterk | KVK 61551155

ZelfSterk.nl logo-footer