ZelfSterk.nl blog: geweldloos communiceren

ZelfSterk.nl blog: geweldloos communicerenGeweldloos communiceren helpt ons stevig in het leven te staan, te zeggen wat we willen én te horen waar het de ander om gaat. Dit lees ik op de achterkant van het boek “Geweldloze Communicatie” van Marshall B. Rosenberg. Mijn eerste reactie op de term: “Ja, hè hè, dat is toch logisch. Als je geweld in je communicatie gebruikt krijg je strijd en ellende”. Dus mijn eerste oordeel was dat het een overbodig boek is.

Bij het openen van het pakpapier kwam het blauwe boek tevoorschijn. Marleen keek mij glimlachend aan: “Gefeliciteerd, met je verjaardag”. Na een beetje bladeren werd ik gegrepen door de verhalen uit de praktijk waarmee de schrijver het boek prettig leesbaar maakt.

Als we waarnemen combineren met oordelen, zijn geneigd kritiek te horen

Onbewust oordeel ik best snel. Het helpt mij snel beslissingen te nemen. Dat ik een boek over geweldloos communiceren overbodig vind is al een oordeel. Ik heb kritiek op de titel zonder een letter in het boek te lezen. Rosenberg schrijft dat het er vooral om gaat dat je je richt op je eigen gevoelens en behoeften.

Als we onze behoeften uitdrukken, hebben we meer kans dat ze vervuld worden

Wij worden gestuurd door onze gevoelens. De hele dag nemen wij beslissingen en verrichten wij handelingen. Daarna volgt er een resultaat wat ons een gevoel geeft. Bij een succes ervaren wij gevoelens zoals: blij, energiek, geïnspireerd (en zo staan er nog 17 in het lijstje). Bij een mislukking komen wij in aanraking met: bedroefd, gefrustreerd of hulpeloos. Bewust sturen op je eigen positieve emoties en deze in de vorm van behoeften communiceren, maakt het voor een ander makkelijker om je te helpen bij het bereiken van jouw doel.

Geweldloos communiceren in de praktijk

De vier elementen van het proces zijn dezelfde als de G-schema’s die in therapeutische omgevingen gebruikt worden, maar dan nog explicieter uitgedrukt.

  1. 1. Waarneming
    Als ik zie dat je de deur achter je laat dichtvallen…
  2. Gevoel
    …voel ik mij onbelangrijk…
  3. Behoefte
    …omdat ik de behoefte heb om gezien te worden.
  4. Verzoek
    Ben jij bereid om de deur voor mij open te houden?

Met deze manier van communiceren hou je het bij jezelf. Je laat de ander vrij door niet aan te vallen, niet te beschuldigen en niet te veroordelen. Het zou raar zijn als de ander gaat ontkennen, verdedigen of een tegen aanval gaat plaatsen.

Waardering communiceren

Waardering geven kan volgens dezelfde stappen waarmee de boodschap extra kracht heeft omdat je de bevestiging aan gevoelens koppelt.

  1. 1. Waarneming
    Als ik zie dat je de deur voor mij open houdt…
  2. Gevoel
    …voel ik mij belangrijk…
  3. Behoefte
    …omdat ik de behoefte heb om gezien te worden.
  4. Verzoek
    (Weglaten)

Nu voelt de ander zich gewaardeerd voor de attente handeling. Kans op herhaling is nu groter.

© 2020 ZelfSterk | KVK 61551155

ZelfSterk.nl logo-footer