ZelfSterk.nl blog: boekrecensie - We worden steeds slimmer

ZelfSterk.nl blog: boekrecensie - We worden steeds slimmer

De prikkelende titel van dit boek ‘We worden steeds slimmer‘ met de tagline ‘Hoe apps, gadgets en social media ons intelligenter maken’ verraste mij. Voor sommigen zijn social media een vloek; al die onzin die mensen uitkramen. Wat interesseert mij het nou wat Jan vandaag op zijn brood heeft.

Clive Thompson legt uit dat het online volgen van mensen in hun dagelijkse beslommeringen zorgt voor kwalitatief betere ontmoetingen. De vragen over broodbeleg zijn overbodig, dat is immers op Facebook te lezen. Ik kan Jan vragen naar zijn actie voor ALS patiënten, zijn vrouw heeft 50% kans op de ziekte omdat deze in haar familie voor komt. In de wetenschap wordt dit ambiant awareness genoemd. Door social media zijn wij ons meer bewust van de mensen om ons heen.

Vindingrijk

Persoonlijk vind ik het interessant wat wij van gepassioneerde mensen kunnen leren. Gamers zijn vindingrijk en handelen in een flow. Gamen staat gelijk aan problemen oplossen in de vorm van een spel. Zodra er een nieuw spel op de markt is komen gamers in actie door coalities te vormen; via internetforums wordt kennis gedeeld. Zij gebruiken de collectieve wijsheid. Jonge gamers communiceren in het Engels met volwassen spelers. Hierbij bestaan er geen generatieverschillen en grenzen, het is één wereld.

Noodzaak

Tijdens de Arabische lente ging het om leven en dood. Facebook werd gebruikt om politieke druk uit te oefenen. Via twitter (@tahrirsupplies) werden hulpacties gecoördineerd om medicijnen te verspreiden. Mensen raakten betrokken omdat zij een pagina of account interessant vonden. De volgende stap was online actief worden. Om vervolgens ook fysiek in actie te komen; zij ontdekten niet de enigen te zijn met onvrede over het regime. Faalangst verdween en het regime van Mubarak werd door massale betogingen omver geworpen. Ook hier werd de collectieve wijsheid gebruikt. Via internet konden zelfs mensen uit andere continenten een bijdrage leveren vanuit hun eigen kennis, netwerk of financiële middelen.

Passie en interesse

Passie is de sleutel in beide voorbeelden. Zodra mensen een onderwerp interessant of belangrijk vinden komen zij in actie. De gamers en de betogers werden er niet voor betaald en toch investeerden zij tijd, geld en energie. In Egypte verloren honderden mensen het leven, zij betaalden de hoogste prijs voor iets waar zij in geloofden.

Technologie op de werkvloer

Hoe zit dat bij ons op de werkvloer? Wat vinden wij interessant? Wat zijn onze drijfveren? Hoe maken wij gebruik van collectieve wijsheid? Zelf ben ik gepassioneerd voor veiligheid en zelfvertrouwen. Door kennis te delen via deze blogs en video’s op YouTube probeer ik bij te dragen aan een betere wereld. In de zorg merk ik dat mensen hard werken omdat de werkdruk hoog is. Volgens mij kunnen apps, gadgets en social media het verschil maken. Bij de juiste toepassing krijg je toegang tot de collectieve wijsheid.

delenisvermenigvuldigenEr is veel kennis en ervaring aanwezig, door werkdruk of onzekerheid vragen wij geen hulp (ik moet het zelf kunnen oplossen). Technologie geeft toegang tot kennis, zodat iedereen er van kan profiteren. De moeilijkste beslissingen kan je snel nemen op basis van intuïtie als je veel ervaring hebt met vergelijkbare vraagstukken. Het zou interessant zijn om toegang te hebben tot de ervaring van je collega’s om de beste keuzes te kunnen maken. Ook hierbij gaan gepassioneerde mensen het verschil maken; zij bouwen de apps, forums en pagina’s, om deze vervolgens met kennis te vullen.

***In ruil voor deze recensie heb ik een gratis exemplaar van dit boek ontvangen.***

Write a comment:

*

Your email address will not be published.

Enter Captcha Here : *

Reload Image

© 2018 ZelfSterk | KVK 61551155

ZelfSterk.nl logo-footer