Home »
Tweederde van alle zorgmedewerkers krijgt in zijn of haar carrière te maken met verbaal of fysiek geweld. Agressie in de zorg is een toenemend probleem. Grensoverschrijdend gedrag vraagt het uiterste van een medewerker. Verbaal agressief gedrag en non verbale agressie verminderen het werkplezier van zorgpersoneel en zorgen voor ziekteverzuim. Een gerichte training of workshop kan medewerkers helpen om de controle weer terug te krijgen.
In veel zorginstellingen is agressie nauwelijks bespreekbaar. Het gebeurt, er is een formele procedure, een officiële registratie, een veiligheidscoach en er zijn verdere voorzieningen voor personeel wat te maken krijgt met agressie-incidenten. Echter, in hoeverre sluiten de voorzieningen aan bij de realiteit op de werkvloer?
De inhoud van de workshop
De workshop Agressie in de Zorg maakt agressie bespreekbaar. De workshop kan bijvoorbeeld dienen als basis voor het opzetten van een leesbaar (en werkbaar) agressie protocol voor de eigen afdeling, als kick-off voor een nieuwe werkwijze, of ter inventarisatie van knelpunten bij het toepassen van beleid en voorzieningen. De workshop over agressie bieden we ook in een online versie aan.
Invulling van de workshop
Deze workshop kan op verschillende manieren worden ingevuld, afhankelijk van het niveau van de deelnemers. De basis van de workshop is een uitleg van de verschillende vormen van agressie aan de hand van voorbeelden, en inzicht in het effect van agressie op mens en organisatie.
Workshop Agressie in de Zorg |
|||
Niveau |
Dagdelen |
Groep |
Prijs p.p. |
MBO3 / MBO4 |
1 3 PE punten V&VN |
10-12 |
€169,- |