ZelfSterk.nl - workshop gastvrij en effectief in de zorg

Als receptiemedewerker, binnen een zorgorganisatie, doe je iets wat onmogelijk is: multitasken. Telefoon opnemen, gasten verwelkomen, verwarde patiënten / bewoners binnen houden, collega’s ondersteunen, ruimte’s reserveren en beheren, buitenterrein in de gaten houden, kassa transacties, administratieve klussen… raak je al gespannen van deze opsomming? Bij dit uiteenlopende takenpakket kan er weleens iets tussendoor glippen en dan kan het gebeuren dat je door betrokkenen op een vervelende manier op je verantwoordelijkheden gewezen wordt.

Volgens Paul A. Kirschner, hoogleraar Open Universiteit Heerlen, is multitasken een cognitieve onmogelijkheid. Ons brein kan maar één informatieverwerkend proces tegelijk aan. Receptiemedewerkers kunnen heel goed schakelen van de ene naar de andere taak. Bij schakelen gaat er altijd energie verloren, omdat er net als bij het schakelen van een versnelling een periode ‘in z’n vrij’ wordt doorgebracht.

De realiteit is niet te veranderen, receptiewerk gaat gepaard met afwisselende taken. Hoe kun je je werk makkelijker maken? Door bijvoorbeeld minder te schakelen of minder verantwoordelijkheden te hebben? Hoe zou je het vinden om energie over te hebben aan het einde van een werkdag?

Inhoud van de workshop

We gaan inzoomen op het spanningsveld (driehoek) van gastvrijheid, efficiëntie en veiligheid. De sleutel is heldere en positieve communicatie. Sommige taken worden ongewild in je schoot geworpen, deze leg je terug bij de verantwoordelijke. Discussies en eindeloze vraagwatervallen ga je terugbrengen tot enkele eenvoudige opties. Vervolgens kiest  je gesprekspartner een passende oplossing. En voilà, je hebt een afspraak gemaakt waar je zelfs later op terug kunt komen.

Invulling van de workshop

De oefeningen gaan in op het ‘zien’ van iedere bezoeker, bewoner, patiënt of collega. Na het doorstaan van de eerste emotionele uiting onderzoek je de onderliggende wens. Deze wens is de sleutel tot succes. Gedurende het contact maken we gebruik van de-escalerende vaardigheden, zodat je gesprekspartner zich niet aangevallen of veroordeeld voelt. We gaan aan de slag met herkenbare situaties die morgen zouden kunnen voorvallen. Fijn dat je vandaag veilig hebt kunnen oefenen, dan is de verassing kleiner. We werken met een acteur die de rol zodanig invult dat jij veilig kunt oefenen met alledaagse conflict situaties.

Leerdoelen 

  • Begrijpen waarom iemand boos wordt en wat de onderliggende wens is.
  • De boosheid incasseren zonder zelf (te) emotioneel te worden.
  • Vriendelijk ‘nee’ zeggen.
  • Hoofdzaken en bijzaken scheiden in een gesprek en in je taak.

Workshop Receptiemedewerker Zorg

Niveau

Dagdelen

Groep

Prijs p.p.

MBO3 / MBO4

1

8-12

€125,-

Vraag een offerte aan