Iedere ZelfSterk workshop of training wordt geëvalueerd door de deelnemers. Zij doen dit anoniem en online middels een evaulatieformulier op hun smartphone. Op deze manier kunnen we beoordelen of de beoogde doelen zijn bereikt.

Gemiddelde beoordeling 2018: 8.4

Gemiddelde beoordeling 2017: 8.1

Uiteraard worden de resultaten van de evaluatie uitgebreid met de opdrachtgever besproken. Ook intern bespreken wij de evaluaties, om zo onze trainingen nóg beter te maken.


EVV-er van PG afdeling over Training Fysieke Weerbaarheid en Crisishantering:

“Ons team vond de training nuttig en leerzaam, maar de kennis (van de fysieke weerbaarheid) zakt ook snel weg. De kracht van de herhaling is hier van toepassing.

Voor een deel van de groep was het niveau wat te hoog. Het heeft mij en de welzijnscoach wel de ogen geopend dat er verschillende niveaus zijn. Hierop kunnen we het team coachen om nog meer te groeien. Waardevol inzicht!

Ook bij de communicatie met bewoners, met dementie, is de kracht der herhaling zeker nodig. Door aandacht voor onze non-verbale houding kunnen we bewoners een beeldend voorbeeld geven. Met het constant geven van feedback houden wij het contact met onze bewoners open.”

Beoordeling: 9.5

Enkele reacties van de deelnemers:

  • Verbaal en non-verbaal omgaan met agressie.
  • Goed toepasbaar in de praktijk.
  • De technieken van het los komen en de powerpoint waren erg duidelijk.
  • De los kom technieken vond ik erg leerzaam. Maar ook door voorbeelden uit de praktijk te gebruiken wordt het duidelijker.
  • Ik kan nog meer naar mijn eigen houding kijken.
  • Leuke leerzame tijd waarin tijd en ruimte voor iedereen is fijn!
  • De trainer doet het leuk en goed. Sluit aan en luisterde naar ons maar begrensde de tijd netjes.

Teamcoach Zorginstelling over de Training Omgaan met Onbegrepen Gedrag en Weerbaarheid 

“We hebben veel aan je training en het meedenken gehad, merken echt het verschil op de afdeling en in de houding van de collega’s. Ook het geleerde “loskomen” uit een greep werd nogmaals als heel belangrijk genoemd.

Ik vond het heel fijn dat je zoveel aandacht en zorgvuldigheid besteed aan een opdracht. In de contacten en voorbereiding vooraf, op de dag zelf dat je met een “lotus” komt voor beide dagdelen, je stond open voor onze vragen. En na afloop met je contacten, meedenken/ tips op de mail over een casus, nog een keer langskomen om een andere vraag met het team te bespreken en ook nu nog je vraag of je nog wat voor ons kunt betekenen.

Complimenten dat jullie dat als organisatie zo oppakken en complimenten voor jou en je 2 collega’s hoe jullie ons die dag hebben begeleid!!”

Beoordeling: 8,4

Enkele reacties van de deelnemers:

  • Stil staan dat onrust ook bij je zelf begint
  • Theorie gekoppeld aan de praktijk. Mezelf rustiger presenteren.
  • Rust bewaren, spiegelen, samen werken dienst. Gevoelens rekening mee houden.
  • Bewustzijn van je eigen doen en laten. Ik heb de hele training als leerzaam gezien.

Hoofd opleidingen van woonlocaties NAH, na een traject voor 100+ medewerkers, met de trainingen Mentale Weerbaarheid en Fysieke Weerbaarheid en Omgaan met Agressie in de Zorg:

“Even een leuk nieuwtje. Afgelopen dinsdag hebben wij de externe HKZ audit gehad. Ik heb daar hoog opgegeven over jouw training en het ervaren succes ervan bij de zorgmedewerkers.

Tijdens de terugkoppeling schreef de auditor het volgende:
Volgend op de wijzigingen in de doelgroep van bewoners is er een training weerbaarheid / moeilijk te begrijpen gedrag opgezet. Met name ook de invulling van de training (bewoners worden nagespeeld door acteur) slaat goed aan bij medewerkers.”

Beoordeling 2017: 8,8
Beoordeling 2018: 8,9

Enkele reacties van de deelnemers:

  • Het was heel leerzaam vooral met de actrice
  • Het rollenspel vond ik leuk.
  • Bewust zijn van eigen houding en hoe ik over kom, benoemen van gevoel en wat ik zie bij client, meer inleven en begrip tonen
  • Het was een leuke interactieve cursus.
  • Ik ga mijn collega meer ondersteunen, daar waar nodig
  • Meer vanuit client perspectief kijken.
  • De les was leuk. Rollenspel. Spiegelen

Teamcoach woonzorgcentrum over workshops Met Aandacht voor Familie (maatwerk workshops):

Van meerdere medewerkers hebben we terug gehoord dat zij de workshop als zeer waardevol hebben ervaren.

We willen je bedanken voor de waardevolle workshops die je gegeven hebt, het engelengeduld met de soms wat chaotische organisatie en de samenwerking daarbij.


Opleidingsadviseur zorgorganisatie over Training Agressie in de Zorg en Onbegrepen Gedrag (maatwerk training):

“Tijdens de lunchpauze (halverwege de training) kwamen de deelnemers al naar me toe om te zeggen dat het een toptraining is. Ze zeiden dat ik het goed geregeld had. Fijn om tevreden collega’s te hebben. Het is toch altijd even spannend als je een scholing inkoopt.”

Beoordeling: 9.2

Enkele reacties van de deelnemers:

  • Alles was leerzaam. Ik ga met de feedback aan de slag en de kennis doorgeven aan mijn collega’s.
  • Ik vond het heel leerzaam en neem mee hoe je kunt omgaan met agressie.
  • Nu weet ik hoe je er over kunt praten met collega’s.
  • Ik vond de zelfverdediging heel leuk en leerzaam.
  • Grenzen aangeven, hoge en lage status, verweertechnieken opfrissen en inspiratie opgedaan.

Directrice Welzijnsorganisatie over Training Agressie in de Zorg:

“Wij hebben veel gehad aan de training met name hoe het gesprek te voeren, en rekening te houden met de beperkingen van de ander, in de manier waarop we vragen stellen of antwoorden. De checklist wordt mondeling gebruikt. Wel een mooie ontwikkeling die hier uit voort komt is dat de GGZ rivierduinen nu 1 middag bij ons op kantoor in de spreekkamer aanwezig is! Dus met jouw ondersteuning flinke stappen gemaakt, dank daarvoor.”

Beoordeling: 8.5

Enkele reacties van de deelnemers:

  • Gebruik checklist
  • Gevoel durven uitspreken
  • ‘Ik’ boodschap en keuzes bieden
  • Herhalen, inleven en keuzes bieden

Preventiemedewerker Verpleegtehuis over Training Agressie in de Zorg:

“De training Agressie in de Zorg is zeker waardevol geweest. De medewerkers zijn nu meer bezig om tijdig ongewenst gedrag bij te sturen naar gewenst gedrag. Ze herkennen eerder de signalen en daardoor voorkom je escalatie. Ook waren ze zeer tevreden over de dag van de training zelf.”

Beoordeling: 7.7

Enkele reacties van de deelnemers:

  • De training sloot goed aan bij mijn dagelijkse praktijk.
  • Ik ben mij er meer bewust van dat mensen met dementie een tragere benadering nodig hebben.
  • In plaats van een discussie aangaan kan ik beter op het gevoel ingaan.

HRM / HR adviseur Wonen, Werk en Dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking over BOT-training:

“Vorige week BOT training gehad voor zowel de nieuwe als de bestaande leden. Samen met actrice Judith hebben we realistische situaties geoefend terwijl Maurice de structuur van de training bewaakte en op een speelse manier theorie en onze input verwerkte. Dit alles zorgde voor een mooie onderlinge verbinding waardoor we na afloop voldaan en als één team naar huis gingen.”

Beoordeling: 8.7

Enkele reacties van de deelnemers:

  • De praktische invulling was erg prettig. De transfer naar de praktijk is gemaakt waardoor er geen ruimte is voor ruis of onduidelijkheid.
  • Ik vond het enorm prettig. Voornamelijk omdat er aangesloten werd bij ons als team. Het was onze input, maar de regie lag duidelijke bij de trainer.
  • Nog bewuster open vragen stellen en meer gebruik maken van samenvatten.
  • Super, al gaande de training werd de training vorm gegeven. Gegeven wat werd gevraagd. Veel tips! Mooie waardevolle tips!! Geweldige actrice en trainer!! Ik vind t top!!
  • Leerzaam om weer te zien hoe andere collega’s de gesprekken voeren. En de moeilijke onderwerpen oefenen.